Techniek
Steppen is eenvoudig te leren. Een paar keer oefenen en je komt in een cadans waarbij het ‘vanzelf’ lijkt te gaan, zodat er ook tijd genoeg is om van de omgeving te genieten.

De afzet (kick)

Ontspannen steppen en afzetten is de basis van het steppen. Relaxed het stuur vasthouden en vooral niet te krampachtig afzetten. Hierdoor span je spieren niet onnodig aan. Wel je slag afmaken en het been uitzwaaien naar achteren. Daarna het been weer ‘losjes’ naar voren zwaaien met een ontspannen lichtgebogen knie. Wil je de snelheid verhogen dan dien je frequenter af te zetten en een kortere slag te maken.

Afwisselen van been
Tijdens het steppen moet je regelmatig wisselen van been. Dit komt omdat het been waar je op staat verzuurt. Dit voel je vanzelf en ongeveer na 8 tot 12 ‘kicks’ kun je dan het beste wisselen. Eerst zul je even moeten wennen omdat het plankje vrij smal is, maar na een paar keer wisselen gaat het vanzelf soepeler. Begin met het gewicht op je standbeen naar je hak te verplaatsen, door je tenen iets van het plankje te verschuiven naar de buitenkant. Plaats je andere voet met de tenen op de vrijgekomen ruimte. Haal je standbeen van de plank en schuif je andere voet nu helemaal op de plank.


Up-, of downhill
Downhill, in Nederland, dat komt niet echt voor, maar je komt wel eens een viaduct of een brug tegen.
Belangrijkste uphill-feit is misschien wel dat je veel sneller moet afzetten en al na 5 keer kunt wisselen. Downhill is het belangrijk dat je je snelheid niet onderschat, want het kan heel hard gaan. Kijk dus uit en ga niet gehurkt op je step staan. Houd je beide benen gestrekt en sta met 2 voeten op het plankje! Rem altijd rustig en vergeet niet….veiligheid gaat altijd voor de kick!

Het stuur
Wat je vaak bij beginners ziet, is dat men het stuur te krampachtig vasthoudt. Dit is niet goed en ook zeker niet relaxed. Je kunt een ontspannen greep oefenen door te steppen met twee vingers op het stuur.  Velen denken dat een hoog stuur relaxter rijdt. Dit is een misvatting. Bij een laag stuur vang je veel minder wind en gebruik je de schaatshouding in je rug om energie te sparen.